ΤΟ ΑΓΟΣ ΤΩΝ ΚΑΝΑΛΑΡΧΩΝ

    Η διαπλοκή μμε και πολιτικής εξουσίας υπήρξε θεμελιώδες στοιχείο του καθεστώτος της μεταπολίτευσης: Τα μμε φρόντισαν για την διαιώνιση της εξουσίας πολιτικών προσώπων, κομμάτων και οικογενειών με αντάλλαγμα πρόσβαση σε θαλασσοδάνεια από τις τράπεζες των οποίων η πολιτική εξουσία ήλεγχε την διοίκηση και παράνομο πλουτισμό μέσω αμαρτωλών και υπερκοστολογημένων συμβάσεων δημοσίων έργων. Μαζί λεηλάτησαν το δημόσιο χρήμα και μαζί απήλαυσαν την εξουσία και τον παράνομο πλουτισμό σε βάρος της κοινωνίας. 
   Επί 27 έτη τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια της διαπλοκής χρησιμοποιούν τις δημόσιες συχνότητες δωρεάν σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Όταν θεσπίστηκε ο ν. 4339/2015, ο οποίος προέβλεπε δημοπρασία για την χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών μέσω του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, τα κόμματα του βαθέος πολιτικού συστήματος βασιζόμενα στην διάταξη του άθλιου ισχύοντος Συντάγματος, το οποίο προβλέπει ανάγκη πλειοψηφίας 4/5 για την συγκρότηση του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, δολίως δεν συναινούσαν στην νόμιμη συγκρότησή του προκειμένου να αποτρέψουν τον διαγωνισμό και να σώσουν τους καναλάρχες.  Αλλά τελικά το ΕΣΡ παρακάμφθηκε και για πρώτη φορά διενεργήθηκε δημοπρασία για 4 άδειες η οποία θα αποφέρει στο δημόσιο 246 εκ. ευρώ. Επιπλέον, σύμφωνα με τον ν. 4339/2015, ορίστηκε ως ελάχιστο καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο των υποψηφίων για τη χορήγηση άδειας εθνικής εμβέλειας το ποσό των οκτώ εκατομμυρίων (8.000.000) ευρώ για την χορήγηση άδειας παρόχου περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου(άρ.4) και η ονομαστικοποίηση των μετοχών(άρ.5).
  Επίσης προβλέπεται (άρ.6) ότι οι μέτοχοι που είναι κύριοι αριθμού ή συγκύριοι μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου που υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου στη γενική συνέλευση, τα μέλη του ΔΣ, καθώς και οι νόμιμοι εκπρόσωποι των εταιριών που συμμετέχουν στη διαδικασία αδειοδότησης πρέπει να μην έχουν καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, για δωροδοκία, απάτη ή νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, να μην έχουν καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για κακούργημα και σε οποιαδήποτε ποινή για υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, ψευδορκία και δόλια χρεωκοπία, ενώ, επιπλέον, ο υποψήφιος προς αδειοδότηση και μέτοχοι που είναι κύριοι αριθμού ή συγκύριοι μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου που υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου στη γενική συνέλευση του υποψηφίου, υπόκεινται σε έλεγχο για τη διαφάνεια του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των επιχειρήσεων Μ.Μ.Ε. που λειτουργούν στην ημεδαπή, εφόσον αυτοί αποκτούν εισόδημα στην ημεδαπή. Τα οικονομικά μέσα που διέθεσαν οι μέτοχοι για τη συμμετοχή τους στο κεφάλαιο του υποψηφίου δεν επιτρέπεται να αποτελούν προϊόν εγκληματικής δραστηριότητας. 
 Εξάλλου, προβλέπεται ότι η ιδιότητα του ιδιοκτήτη, εταίρου, βασικού μετόχου, μέλους οργάνου διοίκησης ή διευθυντικού στελέχους υποψηφίου προς αδειοδότηση είναι ασυμβίβαστη με τις αντίστοιχες ιδιότητες σε επιχείρηση που συνάπτει δημόσιες συμβάσεις. 


  Σύμφωνα με το άρ.7, οι υποψήφιοι προς αδειοδότηση οφείλουν να διαθέτουν τεχνολογικό εξοπλισμό και κτηριακή υποδομή που τους εξασφαλίζει την άρτια ψηφιακή εκπομπή του προγράμματός τους και τη μεταφορά του σήματός τους στις εγκαταστάσεις του παρόχου δικτύου, ενώ σύμφωνα  με το άρ. 9, το προσωπικό των υποψηφίων προς αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου πρέπει να απαρτίζεται τουλάχιστον από: α. τετρακόσια (400) άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα γενικού περιεχομένου,
Σύμφωνα με το άρ.10:
 οι υποψήφιοι προς αδειοδότηση, οι μέτοχοι που είναι κύριοι αριθμού ή συγκύριοι μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου που υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου στη γενική συνέλευση του υποψηφίου και οι νόμιμοι εκπρόσωποι των υποψηφίων, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους, πρέπει να είναι ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμεροι και υποχρεούνται να προσκομίσουν πιστοποιητικά ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας.
 Σε περίπτωση που ο υποψήφιος προς αδειοδότηση, οι μέτοχοι που είναι κύριοι αριθμού ή συγκύριοι μετοχών ή δικαιωμάτων ψήφου που υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου στη γενική συνέλευση του υποψηφίου και οι νόμιμοι εκπρόσωποι των υποψηφίων έχουν λάβει από οποιοδήποτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα (ημεδαπής ή αλλοδαπής) τραπεζικό δάνειο, που αφορά τη συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα, υποχρεούνται να προσκομίσουν βεβαίωση - τραπεζική ενημερότητα, εκδοθείσα έως τριάντα (30) ημέρες πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησής του, περί του ύψους του χορηγηθέντος δανείου, του υπολοίπου του, των εγγυήσεων και τυχόν εξασφαλίσεών του (εμπράγματων ή μη), καθώς και της ομαλής εξυπηρέτησής του ή περί της μη λήψης δανείου. Εφόσον δεν αποδεικνύεται η ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων, η αίτηση συμμετοχής του υποψηφίου δεν γίνεται δεκτή.
  Σύμφωνα με το άρ. 14, οι πάροχοι περιεχομένου υποχρεούνται:
α. να τηρούν τις γενικές αρχές ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων και να συμμορφώνονται προς τις διατάξεις του παρόντος νόμου, του άρθρου 3 του ν. 2328/1995, του π. δ. 109/2010 και τους ισχύοντες κώδικες δημοσιογραφικής δεοντολογίας, δεοντολογίας προγραμμάτων και διαφημίσεων, καθώς και κάθε άλλης διάταξης της κείμενης ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας, β. να συνάπτουν είτε οι ίδιοι απευθείας είτε ο συλλογικός φορέας στον οποίο συμμετέχουν, συλλογικές συμβάσεις εργασίας με το κάθε είδους απασχολούμενο σε αυτούς προσωπικό, εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας, άλλως, εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προσωπικού του ιδιωτικού τομέα, γ. να τηρούν τις υφιστάμενες υποχρεώσεις τους που απορρέουν από την ευρωπαϊκή και ημεδαπή νομοθεσία για την πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα, ιδίως ως προς τη σύναψη συμβάσεων με τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και προστασίας των δικαιωμάτων αυτών, δ. να καταθέτουν, κατά την έναρξη της τηλεοπτικής περιόδου στο Ε.Σ.Ρ. περίληψη των κατηγοριών των προγραμμάτων που θα μεταδίδουν την εκάστοτε τρέχουσα περίοδο.
Εξάλλου, σύμφωνα με το άρ.15 ν. 4339/2015, προβλέπεται ανάκληση της άδειας των παρόχων περιεχομένου με απόφαση του Ε.Σ.Ρ. στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) Μη εμπρόθεσμη υποβολή των απαιτούμενων κατ' άρθρο 3 παράγραφος 1 δικαιολογητικών σύστασης των υποψηφίων εταιριών ή κοινοπραξιών. β) Μείωση του ελάχιστου καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου κάτω από τα προβλεπόμενα από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 4 όρια. γ) Μείωση των ιδίων κεφαλαίων κάτω από το απαιτούμενο ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο προς χορήγηση της άδειας, όπως προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 4, για δύο (2) διαδοχικές εταιρικές χρήσεις, η οποία δεν καλύφθηκε εντός εξαμήνου από τη λήξη της δεύτερης εταιρικής χρήσης. δ) Μη τήρηση της υποχρέωσης ονομαστικοποίησης των μετοχών όπως προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 5. ε) Μείωση του προσωπικού κάτω από τον απαιτούμενο προς χορήγηση της άδειας ελάχιστο αριθμό απασχολουμένων, όπως προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9. στ) Τροποποίηση της χρήσης της χορηγηθείσας άδειας κατά παράβαση της διάταξης της παραγράφου 3α του άρθρου 14. ζ) Μη εμπρόθεσμη σύναψη σύμβασης με πάροχο δικτύου, όπως προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 3β του άρθρου 14.
     Η δημοπρασία για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών υπήρξε μία καλή αρχή, η οποία οφείλει να έχει συνέχεια. Ο νόμος πρέπει να τηρηθεί. Επιπλέον, πρέπει να αλλάξει το Σύνταγμα ώστε, αφενός να οριστεί άλλος τρόπος συγκρότησης των μελών του ΕΣΡ (όπως η κλήρωση μεταξύ των προσώπων που διαθέτουν τα νόμιμα προσόντα) για να εφαρμοστεί ο νόμος και αφετέρου να προβλεφθεί ρητά ότι τα μμε λειτουργούν μόνο κατόπιν νόμιμης άδειας λειτουργίας και η άδειά τους ανακαλείται εάν έχουν οφειλές προς το δημόσιο. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΣΑΝΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΡΝΕΑΔΟΥ

Οι παράγοντες που διαμόρφωσαν την πολιτειακή οργάνωση και τα Συντάγματα ...

ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 21ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2023