ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ:ΤΟ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΩΡΥΓΑΣ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ

   Η διώρυγα του Σουέζ  στην Αίγυπτο, η οποία συνδέει την Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και αποτελεί έναν από τους πιο πολυσύχναστους ναυτικούς κόμβους από την Ευρώπη μέχρι τον Ινδικό και τον Ειρηνικό ωκεανό,  έχει μήκος 168 χιλιομέτρων, πλάτος 55 μέτρα, βάθος ανεμπόδιστης πλεύσης 12 μέτρα και είναι η μεγαλύτερη διώρυγα στον κόσμο. Αντίστοιχα, η διώρυγα του Παναμά , η οποία συνδέει τον Ειρηνικό με τον Ατλαντικό ωκεανό, έχει μήκος 81,6 χιλιόμετρα. (Η Διώρυγα της Κορίνθου έχει μήκος 6,3 χιλ, πλάτος 24,6 μέτρα και βάθος 7 μέτρα).
    Η διώρυγα διανοίχθηκε το 1869 από τον Γάλλο Φερντινάν ντε Λεσέψ ύστερα από εργασίες 14 ετών, αφού προηγουμένως ελήφθησαν υπόψη τα υπολείμματα αρχαίας διώρυγας στο ίδιο σημείο των Πτολεμαίων και των Ρωμαίων. Τα δικαιώματα εκμετάλλευσής της παραχωρήθηκαν σε εταιρία της οποίας το 52% των μετοχών αγοράσθηκαν από την Γαλλία. Αργότερα οι οικονομικές δυσχέρειες ανάγκασαν τον Αντιβασιλέα της Αιγύπτου να πουλήσει και το υπόλοιπο ποσοστό  στην Βρετανία και έτσι η Αίγυπτος απώλεσε ακόμη και την εκπροσώπησή της στην διοίκησή της μέχρι το 1949 οπότε αποκαταστάθηκε ως μέλος της διοίκησης με ποσοστό 7% επί των ακαθαρίστων κερδών.
   Το 1956 , με απόφαση του Προέδρου Νάσερ η διώρυγα εθνικοποιήθηκε και περιήλθε στον πλήρη έλεγχο της Αιγύπτου΄. Ακολούθησε στρατιωτική εισβολή Ισραήλ, Γαλλίας και Βρετανίας, αλλά η παρέμβαση ΗΠΑ και ΕΣΣΔ επέτρεψαν στην Αίγυπτο να διατηρήσει υπό την εξουσία της την διώρυγα.
     Μετά τον Νάσερ ακολούθησε ο Σαντάτ και μετά την δολοφονία του το 1981 πρόεδρος της Αιγύπτου επεβλήθη ο Μουμπάρακ. Η "αραβική άνοιξη", η λαϊκή εξέγερση και η πτώση του καθεστώτος Μουμπάρακ οδήγησαν αρχικώς την Αίγυπτο σε κοινωνική και πολιτική αναταραχή μέχρι την επικράτηση επί των φανατικών μουσουλμάνων και την εδραίωση στην εξουσία του Προέδρου Σίσι. 
     Το 2014 η κυβέρνηση Σίσι με στόχο να παράσχει ώθηση στην ανάπτυξη της χώρας,  αποφάσισε να εκμεταλλευτεί το τεράστιο πλεονέκτημα της διώρυγας και να διανοίξει μία νέα διώρυγα σε μήκος 72 χιλιομέτρων προκειμένου να επιτευχθεί η αμφίδρομη κυκλοφορία των πλοίων, να επιταχυνθεί ο χρόνος διέλευσης από τις 18 ώρες στις 11 ώρες και να αυξηθούν οι καθημερινές διελεύσεις από 49 σε 97. Ωστόσο, για την χρηματοδότηση και την οικονομική εκμετάλλευση του έργου δεν διέπραξε τα λάθη του παρελθόντος, αλλά στράφηκε στους ίδιους τους πολίτες της χώρας και η χρηματοδότηση του μεγάλου έργου βασίστηκε αποκλειστικά σε εγχώριο δανεισμό μέσω της έκδοσης ομολόγων με επιτόκιο 12%, το οποίο καλύφθηκε χάρη στην πρωτόγνωρη συμμετοχή των πολιτών, οι οποίοι εντός μόλις έξι ημερών είχαν αγοράσει ομόλογα 8,5 δις ευρώ! 
  Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε στις 6-8-2014  και μολονότι αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι για την ολοκλήρωση του  θα απαιτούντο τρία έτη, η συνεργασία περισσότερων των 43.000 εργαζομένων οδήγησε στην ολοκλήρωσή του εντός ενός έτους.
  Η κατασκευή ήταν κολοσσιαία, με τα έργα εκσκαφής να ανέρχονται σε 250 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.  Πάνω από 242 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ιζημάτων απομακρύνθηκαν κατά τη φάση της κατασκευής, ούτως ώστε η νέα διώρυγα να φθάνει σε βάθος τα 24 μέτρων.
    Με το έργο της νέας διώρυγας η οποία εγκαινιάστηκε στις αρχές Αυγούστου 2015, η Αίγυπτος ευελπιστεί να αυξήσει τα ετήσια έσοδά της από την διέλευση πλοίων  από 5,3 δις δολάρια σε 13,2 δις μέχρι το 2023 και ταυτόχρονα στοχεύει να δημιουργήσει μία πλήρως ανεπτυγμένη βιομηχανική ζώνη στην περιοχή.
   "Το έργο αυτό αποτελεί δώρο της Αιγύπτου στον κόσμο" λέει η κυβέρνηση της Αιγύπτου. Απομένει να αποδειχθεί εάν θα επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες. Πάντως στον Παναμά η ιστορία δεν ξέχασε να καταγράψει τα οικονομικά σκάνδαλα και τον κακό σχεδιασμό της Παγκόσμιας Εταιρίας Διωκεάνιας Διώρυγας που ίδρυσε για την κατασκευή της ο κατασκευαστής της διώρυγας του Σουέζ Φερντινάν ντε Λεσέψ, όπως δεν πρέπει να ξεχνούν και οι Έλληνες ότι και στην περίπτωση της ταπεινής διώρυγας της Κορίνθου, η οποία ξεκίνησε το 1882  από την Διεθνή Εταιρία της Ναυτικής Διώρυγος της Κορίνθου επικράτησε επίσης κακός σχεδιασμός , υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισμού των 30.000.000 φράγκων, διακοπή των εργασιών και ίδρυση νέας ελληνικής εταιρίας με κεφάλαιο 5.000.000 φράγκα από τον Ανδρέα Συγγρό, η οποία αποπεράτωσε το έργο το 1893. Σημειωτέον  ότι , σαν να πρόκειται για τον ο Καλατράβα τη εποχής, στο πρόγραμμα κατασκευής συμμετείχε και εδώ ο Ντε Λεσέψ!

ΠΗΓΕΣ: Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος -Λαρούς Μπριτάνικα, εγκυκλοπαίδεια Ελευθεουδάκη, Capital.gr, euro2day.gr, Ημερησία,  iefimerida.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΣΑΝΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΡΝΕΑΔΟΥ

Οι παράγοντες που διαμόρφωσαν την πολιτειακή οργάνωση και τα Συντάγματα ...

ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 21ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2023